A sertés után már a pultból kínált baromfi-, juh- és kecskehús esetében is kötelezően fel kell tüntetni a származási országot 2020. július 15-től. A csomagolatlan formában árusított zöldségeknél és gyümölcsöknél pedig zászlóval kell jelölni a magyar terményeket.
A nem előrecsomagolt, friss vagy hűtött sertéshús értékesítésekor már január 15. óta fel kell tüntetni az állat származási helyét és, ha eltérő, a vágási helyét is. Július 15-től újabb termékköröknél tették kötelezővé a származási információk jelölését.
- A húsok esetében a juh, a kecske és a baromfitermékeknél is szerepeltetni kell a származási helyet.
- A nem előrecsomagolt, Magyarországon termesztett zöldség és gyümölcs esetében pedig nem elég a származási országot szövegesen feltüntetni, az országzászlót is meg kell jeleníteni.
- A szabályozás a termelői piacokat nem érinti.
Nagy István agrárminiszter egy budaörsi áruházban tartott sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy a jelölések segítik a fogyasztót a tudatos vásárlásban. Amikor a magyar áru mellett döntenek, akkor a minőséget, a megbízhatóságot, a biztonságot és az ellenőrzött terméket választják. Döntésükkel a magyar gazdaságot is erősítik. A magyar gazdák sorsa a tudatos vásárlók kezében van - fogalmazott.
Molnár Györgyi, a Baromfi Termék Tanács (BTT) mezőgazdasági titkára közölte: a baromfiágazat 2019-ben mintegy 700 ezer tonna húst termelt. Beszámolt arról is, hogy felmérésük szerint a koronavírus-járvány hatásai következtében 24 500 tonna húst kellett lefagyasztani, a tárolókapacitások gyakorlatilag megteltek. Június óta azonban - ha lassan is - a készletek elkezdtek fogyni.
Ledó Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke szerint a szakma örömmel vette, hogy a friss zöldségek és gyümölcsök esetében bevezetik az országzászlós megjelölést. Elmondta, hogy Magyarországon évente közel 2 millió tonna zöldséget és mintegy 8-9 ezer tonna gyümölcsöt állítanak elő. Ennek 50 százaléka friss piaci termékként kerül piacra.
Fodor Attila, a CBA magyar üzletlánc kommunikációs igazgatója arról számolt be, hogy a sertéshúsoknál január 15-ével bevezetett változások igazolták a várakozásokat. Ezért fontos, hogy a kezdeményezés további termékkörökkel bővül. A fogyasztói tudatossággal kapcsolatban elmondta, hogy egyre több vásárló veszi figyelembe a termék ár-érték arányát, egy felmérés szerint az áruházláncokban 80 százalék fölött van a magyar termékek részaránya - írta az Agrárminisztérium.
Belépés
Jelszóemlékeztető
Kérjük, add meg email címed, hogy jelszavad elküldhessük!
Regisztráció